International Cooperation Course

How You Can Help

How we work PDF Print E-mail

Development is effective when it recognizes actual needs and meets them with successful solutions. Development is real when beneficiaries are main actors of their own present and their own future. Development is sustainable when it preserves the environment, not affecting natural resources, thus being designed to last.

Museke Foundation aims at implementing development projects that encourage personal initiative and direct participation of beneficiaries. These ones, supported by appropriate training, are involved in each phase of the project, from planning to implementation, from monitoring to evaluation. Building a network of contacts in the target area is a key factor of our strategy: it gives a real vision and allows to make an accurate analysis of reality, followed by targeted actions typical of the 'bottom-up' approach, being the result of listening, discussions and shared decisions.

Thanks to the passionate and intense volunteering carried out by the President and the Board over the years, the Foundation has already an extensive network of contacts in Italy and in many developing countries. Some of them are presented in the Link area.

Lo sviluppo è tale quando riconosce gli effettivi bisogni della comunità e risponde con efficaci misure d’intervento. Lo sviluppo è reale quando i beneficiari sono i protagonisti del proprio presente e del proprio futuro. Lo sviluppo è sostenibile quando preserva l’ambiente circostante, non pregiudica le risorse del territorio ed è destinato a durare nel tempo.

Coerentemente con queste premesse Fondazione Museke si propone di realizzare progetti di sviluppo che favoriscano l’iniziativa personale e il diretto coinvolgimento dei beneficiari. Questi, supportati da un adeguato percorso formativo, sono inclusi in ogni fase del progetto, dalla programmazione, all’implementazione, alla verifica. Fondamentale in questo percorso è la costruzione di una rete di contatti sul territorio d’intervento, che favorisca una visione concreta e un’analisi precisa della realtà, seguite da interventi mirati tipici dell’approccio ‘bottom-up’, frutto dell’ascolto, di discussioni e di decisioni condivise.

Grazie all’intensa attività di volontariato svolta dalla Presidente e dai Consiglieri nel corso degli anni, la Fondazione può già contare su una vasta rete di contatti in Italia e in molteplici paesi del Sud del mondo. I più significativi sono qui presentati nell’area Link.